مدیرکل بنادر گیلان:
بندرانزلی مهمترین بندر کشور است/ تعامل بندر با شهر را دنبال می کنیم
مدیرکل بنادر گیلان، بندر انزلی را مهمترین بندر کشور دانست و یادآور شد: این بندر به تجهیزات مدرن و پیشرفته دریایی و خشکی مجهز است.
به گزارش "گسترش تولید و تجارت" به نقل از روابط عمومی، حسین چراغی در مراسم تقدیر از دست اندرکاران کسب رتبه برتر ارزیابی عملکرد سال 95 در بین دستگاه های اجرایی استان گیلان که در سالن همایش اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد، قدردانی از عملکرد را یکی از بهترین روش های تقویت و ترغیب همکاران در سازمان های دولتی در مسیر توسعه و تعالی سازمانی دانست و اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی جایگاه مهم، بزرگ، حساس و استراتژیک در توسعه کشور دارد.
وی با اشاره به نقش تعیین کننده وزارت راه و شهرسازی در ایجاد و توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، هوایی، ریلی و دریایی کشور، گفت: در این میان صنعت بندری در مباحث مربوط به توسعه تبادل تجاری، حمل و نقل دریایی و گردشگری حائز اهمیت است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، از فعالیت 20 بندر در دریای خزر خبر داد و اظهار کرد: عمده ترین بنادر شمال کشور از غرب دریای خزر تا شرق آن شامل بنادر آستارا، انزلی، نوشهر، فریدون کنار، نکا و امیرآباد می شود. این بنادر هم نقش مهمی در تبادل تجاری دریای خزر دارند و هم ثروت و اشتغال پایدار در استان های شمالی کشور تولید می کنند.
این مقام مسئول، با بیان اینکه بیشترین تبادل تجاری ما از طریق بنادر مهم آستاراخان، ترکمن باشی، باکو و ماخاچ انجام می شود، بیان داشت: بندر انزلی قدیمی ترین بندر کشور با سابقه 200 ساله است و همواره در بنادر شمال به عنوان یک برند مهم قابل توجه بازرگانان، تجار و خطوط کشتیرانی بوده است. از دیرباز این بندر دروازه اروپا برای تبادل کالا محسوب می شد و همواره تبادل مسافر نیز وجود داشته است.
چراغی بندر انزلی را مهمترین بندر کشور دانست و یادآور شد: این بندر به تجهیزات مدرن و پیشرفته دریایی و خشکی مجهز است و مجرب ترین نیروهای انسانی را در هم در بخش خصوص و هم در بخش دولتی دارد. عمده ترین ایده ها و جدیدترین روش ها در بنادر کشور از بندر انزلی شکل می گیرد، زیرا صنعت دریایی به لحاظ قدمت و سنخیت با جامعه اجتماعی در ارتباط است.
وی مجتمع بندری انزلی را متشکل از دو حوضچه دانست و عنوان کرد: حوضچه قدیمی 58 هکتار و حوضچه آرامش جدید 77 هکتار مساحت دارد، اسکله های قدیمی یک هزار و 580 متر است و 620 متر از اسکله جدید ساخته شده و در حال توسعه می باشد. همچنین یک اسکله مسافری به طول 104 متر در قسمت غربی و اسکله های غلات و سوخت دارد.
مدیرکل بنادر گیلان، با بیان اینکه دو موج شکن یک هزار و 686 متر و یک هزار و 690 متر در شرق و غرب بندر را احاطه کرده است، گفت: از پیشرفته ترین روش های مهندسی و فنی برای ساخت اسکله های جدید در طرح توسعه بندر انزلی استفاده شده است تا بتوانیم در آینده همگام با توسعه حمل و نقل دریایی، افزایش اندازه کشتی ها و تغییرات کالا در حمل و نقل، از ظرفیت های بازار استفاده کنیم.
وی توسعه تجارت بین المللی از طریق ایجاد فضاها و ظرفیت های لازم جهت توسعه حمل و نقل دریایی و توسعه گردشگری دریایی را دو تکلیف مهم سازمان بنادر و دریانوردی کشور برای استان گیلان دانست و تاکید کرد: استان گیلان ظرفیت های گردشگری بسیاری دارد لذا باید بندری ایجاد کنیم که هموطنان ما با ورود به آن آثار صنعت بندری را ببینند.
چراغی با بیان اینکه تعامل بندر با شهر را دنبال می کنیم، ادامه داد: استفاده شهروندان و گردشگران از این زیرساخت ها به افزایش نشاط اجتماعی کمک می کند. مسافران به وسیله کشتی های کوچک و بزرگ بین بنادر داخلی جابجا خواهند شد و سفر دریایی در خط ساحلی از بندر آستارا تا بندر امیرآباد صورت می گیرد. در واقع انتقال بخشی از حمل و نقل جاده ای به دریایی به اقتصاد حمل و نقلی کشور و تقویت صنعت دریایی کمک می کند.
این مقام مسئول، تاسیسات خشکی را مکمل گردشگری دریایی دانست و اضافه کرد: توریست هایی که وارد انزلی می شوند، به امکانات رفاهی نظیر هتل های استاندارد، مراکز خرید، رستوران و تفریحات ساحلی نیاز دارند. بندر انزلی تابع قوانین مناطق آزاد است و می توانیم با ایجاد مراکز خرید با قیمت کالای مناسب، اقتصاد شهر را نیز رونق ببخشیم.
مدیرکل بنادر گیلان، مساحت اراضی بندر انزلی را 142 هکتار دانست و افزود: برای اینکه بتوانیم یک بندر رقابت پذیر داشته باشیم باید سبد ارائه خدمات به کالاهای مختلف را ایجاد کنیم و از بندر تک محصولی به بندر چندمحصولی تبدیل شویم. در گذشته بیشتر خدمات در حوزه آهن آلات و چوب و تخته انجام می گرفت، اما با تغییر نیازهای کشورهای حاشیه دریای خزر و ایجاد بازارهای جدید، باید ظرفیت های بندر انزلی را تکمیل و زیرساخت های انواع کالا از جمله غلات، روغن خام خوراکی، سوخت و صنایع تبدیلی را ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر لزوم تولید بار و کالا از طریق ایجاد مراکز تولیدی و صنعتی توسط بخش خصوصی در راستای کسب ارزش افزوده و رونق اشتغال، گفت: نیازمند توسعه انبارها و فضاهای سربسته برای نگهداری کالا در بندر انزلی به لحاظ حجم زیاد بارندگی هستیم لذا برای توسعه سیلوهای غلات و مخازن روغن خوراکی و سوخت از طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برنامه ریزی کردیم. حجم سرمایه گذاری در بندر انزلی طی سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
چراغی، با اشاره به واگذاری صد درصدی بندر آستارا به بخش خصوصی، تصریح کرد: در بندر آستارا به دنبال تقویت تبادل تجاری غرب کشور و توزیع کالای ترانزیت هستیم. ظرفیت این بندر در حال حاضر یک میلیون تن است که در فاز نهایی به 2.5 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد. بندر چمخاله نیز دارای ظرفیت های گردشگری است.
وی آمار کل تبادلات تجاری خزر از سال های 2009 تا 2016 را دارای روند نزولی دانست و خاطرنشان کرد: ماموریت سازمان بنادر متوقف کردن این روند نزولی بود که خوشبختانه در سال 92 متوقف شد و در سال های 93 و 94 به ثبات نسبی رسید و در سال 95 شاهد جهش در حوزه تبادلات تجاری بودیم.
چراغی، با بیان اینکه سال گذشته بندر انزلی با 47 درصد بیشترین سهم را از کل بازار بنادر شمال داشت، عنوان کرد: روسیه، قزاقزستان، آذربایجان و ترکمنستان مهمترین شرکای تجاری بنادر گیلان هستند. اداره کل بنادر گیلان دو سال متوالی مقام اول استانی بنادر کشور را در ارزیابی عملکرد کسب کرده است.
مدیرکل بنادر گیلان، از رشد 85 درصدی طرح های عمرانی، رشد 30 درصدی مباحث تحقیقاتی و جذب 61 درصدی بودجه خبر داد و اظهار کرد: بندر انزلی در چهارراه حمل و نقل جاده ای، دریایی، ریلی و هوایی قرار دارد و با جمعیت 300 میلیون نفری حاشیه دریای خزر، یک پل خشکی بین بازارهای شمال و جنوب کشور است.
وی امکان جذب ترافیک کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی، امکان جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و امکان راه اندازی خطوط مسافرت دریایی و گردشگری را از جمله مهمترین فرصت های پیش روی بنادر استان دانست و متذکر شد: اهداف سازمان بنادر براساس برنامه ششم توسعه با برش استانی ترسیم شده است لذا برای اینکه در جایگاه اول بنادر خزر و سطح یک ملی قرار بگیریم، باید به صادرات به عنوان یک الزام و اولویت نگاه کنیم. البته همه الزامات به دست ما محقق نمی شود و باید به سمت مدیریت یکپارچه بنادر برویم. دستگاه های اجرایی ذی نفع از جمله راه و شهرسازی، استاندارد، دامپزشکی و فرودگاه باید با اداره کل بنادر تعامل داشته باشند.
اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و اداره کل راه و شهرسازی به عنوان رتبه برتر ارزیابی عملکرد معرفی شدند.